Monday, September 17, 2012

Kayuhan Rentas Sempadan (KRS)

IMG_1558

Tarikh : 15 – 16 September 2012
Day 1: SP - K. Ketil - Kupang Gerik H/Way - Gerik - Kg Lalang - Nenering - Betong, Thailand = ±150km
Day 2: Betong, Thailand - Baling – Kuala Ketil – Sg. Petani = ±75km

Kayuhan anjuran  Sungai Petani Cycling Club (SPCC) yang merentas sempadan negeri dan negara. Bermula dari Petronas Taipan Square, Sungai Petani melalui lebuhraya Kupang /Gerik Highway. Di kawasan berbukit dengan pemandangan yang indah,  terpaksa memerah tenaga mengasak kudrat menunjal naik, mengasuh minda, mengawal kayuhan, mengelak kekejangan sejauh ± 80km sebelum merehatkan badan dan minda dengan menambah tenaga. Isian tenaga dengan nasi di Restoren kari Kepala Ikan, Spg Gerik.

Di Fasa Ke dua yang melalui  Felda Nenering barulah merasai cabaran sebenar. Ramai juga yang menderita di sini dek kekejangan otot tambahan disimbah hujan dipertengahan jalan. Alhamdulillah setelah berhempas pulas hampir 8 jam, semua selamat tiba di Betong.

Hari kedua  cabaran lebih ringan, laluan banyak yang rata. Bergerak keluar pada jam 9.00 pagi. Selesai urusan imigresen pada jam 10.20am mula bergerak pulang. Habuan menarik di Gunung Inas meluncur turun sambil mengawal brek, mengelak lubang dengan kelajuan rata-rata 60km/h, tak hairanlah ramai tersenyum puas. Dari Baling bergerak dalam 2 kelompok dan tiba pada jam 1.00 tgh.

ALHAMDULILLAH – Kayuhan ini menguji keupayaan mental dan kudrat kami. Pengalaman yang ditimba mematangkan kami. Moga dilain acara kita akan berjumpa- mungkin agak berbeza …???

LAGI GAMBAR DI FACEBOOK KAMI

IMG_1411

Geng ‘Kerajaan Langit Jitra ‘ dan penasihat teknikal (Cikgu Chon)

IMG_1494

Kereta Team – Penyelamat diwaktu terdesak

 

IMG_1416

Taklimat awai dari Otai SP – Bang Li

IMG_1425

Doa dipohon – dipimpin oleh sdr Fuad

IMG_1412

Abang Ai, Mengepalai team

IMG_1432

Geng XC … dok menyembang. Sepanjang Jalan Kenangan

IMG_1435

IMG_1460

IMG_1461

Kudrat di uji. Perah dan peras tenaga di sini

IMG_1466

R & R Sungai Rui

IMG_1475

Refilll at Restoran Kari Kepala Ikan

IMG_1488

Pancit dan pancat – ada yang dah buat kelaku

IMG_1496

Geng sampai awai

IMG_1505

Tahniah ..berjaya

IMG_1515

Pemeriksaan Imigresen 04.10pm

IMG_1523

Terbukti

IMG_1531

Melepas dahaga. Pekena ’ lengkong ‘(Chinchau) kat kedai Amin Betong

IMG_1569

Hari Kedua : Layan DH kat Gunung Inas

IMG_1591

ALHAMDULILLAH .. semuanya selamat tiba …1.00tgh

22 comments:

  1. Tahniah semua...hampa memang hebat....

    ReplyDelete
  2. 1.tu puak yang berumuq 4o keatas!!hangpa ta payahlah pakai seluaq sendat-sendat tu!!macam pak lawak jee!!boroi semacam jee!!
    2.buat malu pada budak-budak aihhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. gua rasa lu ni ada masallah mental la,gua ingt lu kena p jumpa kaunselor tune kpala otak lu,klu lu x suka dgn kita org buat apa lu ssh payah dok tgk blog kita org,ikut suka kita la nak pakai sluaq ketat ka nak telanjag ka,lu apa susah kita x minta duit kat mak bapak lu pon.

      Delete
    2. Amboi!! buleh dok kata kat orang. INGAT! Apa yang dibicara/Ditulis adalah cerminan hati/diri. SULUHlah diri kot2 paku dulang paku serpih.

      Delete
  3. Dalam isu pemakaian seluar ketat bagi lelaki menjadi perbincangan para ulama. Antara yang mengharamkan pemakaian seluar ketat dengan tidak mengira lelaki mahupun perempuan ialah Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hassan didalam kitabnya Al-Qaul Al-Mubin fi Akhtha’ Al-Mushallin mengatakan bahawa :

    “Majoriti pemuda-pemuda yang menamakan dirinya remaja Muslim, mereka mengingkari wanita-wanita yang berpakaian ketat, kerana membentuk tubuhnya. Sementara pemuda ini sendiri lupa dirinya yang turut sama melakukan perbuatan tersebut. Tidak ada perbezaaan antara seorang wanita yang berpakaian ketat dan seorang lelaki yang memakai seluar yang membentuk tubuh, kerana keduanya sama-sama membentuk kedua punggungnya. Sedangkan punggung lelaki dan punggung perempuan adalah aurat, keduanya sama hukumnya.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum
    Ada beberapa pandangan .. ada yang mengatakan makruh tetapi jika menampakkan bentuk alat sulitnya maka tidak sunyi hukumnya menjadi haram, wallahua’lam.

    ReplyDelete
  5. Untuk pencerahan ... berbagai pendapat
    sumber dari sini http://kemusykilan.islamgrid.gov.my/questions/view/45226

    Hukum Bagi Lelaki Dan Wanita Memakai Seluar Dan Baju Ketat (tight) Bagi Sukan Berbasikal

    Soalan

    Saya ingin bertanya hukum memakai seluar ketat mahupun baju (tight) untuk tujuan sukan berbasikal samada dalam kategori roadbike dan mountain bike. Dalam sukan berbasikal, pemakaian tight adalah direka khas untuk memberi fleksibiliti, mengurangkan rintangan udara dan blok angin, memudahkan gerakan di atas basikal serta material pakain yang digunakan memberi keselesaan dengan mempercepatkan peluh yang kering dan mengurangkan kelembapan peluh berpanjangan.
    Jawapan

    Dalam persoalan ini, jika pakaian tersebut dipakai oleh seorang lelaki dan pakaian itu menutup auratnya (melepasi lutut), ia adalah diharuskan.

    Namun, jika dipakai oleh ahli sukan wanita, ia adalah dilarang kerana tidak menepati dengan kehendak berpakaian di dalam Islam walaupun pakaian tersebut direka khusus untuk mereka. Apa yang penting, jika ia bersalahan dengan kehendak Syara' ia adalah dilarang untuk dipakai.

    Ringkasnya, pakaian yang dipakai oleh ahli sukan perlu memenuhi ciri-ciri pakaian di dalam Islam yang amat menjaga daripada pendedahan aurat dan memperlihatkan bentuk susuk badan.

    Oleh yang demikian, para ahli sukan Negara yang beragama Islam perlu terus bersukan untuk kesihatan dan menaikkan nama Negara, namun Islam jangan sekali diabaikan. Semoga hidup kita terus diberkati dan dirahmati di dunia dan di akhirat. Moga reda Allah dapat dimiliki bersama. Wallahu 'alam.

    ReplyDelete
  6. 1.dayus pun tak pa!asai jangan jahil bab agama!lagipun lawakla tua-tua macam hangpa dok pakai macam tu!!buat malu pada budak-budak tadika jee!!
    2.anonymous.Btech(UTM),msc(uum).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mengaku Bijak, tahap pemikiran setaraf kanak-kanak.

      Delete
    2. Banyak lagi yang nak kena belajar..

      Delete
    3. Gua rasa lu pon jahil gak,sbb pada awalnya lu bkn bg pendapat ta p lu mgutuk o
      rg..lu mgaji tggi pon x guna klu hati lu busuk mcm bangkai.btech(utm)msc(uum)..org mcm lu mmg pandai bckp,tapi x bnyk mbantu,mcm tong kosong,bunyi ja kuat habok pon x da..sori no..

      Delete
    4. Ada Master ???? kah kah kah kah

      Delete
    5. Cuba mengangkat martabat diri, tapi sayang ... Adab tiada , ilmu tak membantu

      Delete
    6. Ngaku cerodik, Cis ! cerodik buah pelior..

      Delete
    7. Siannn pada pakcik-pakcik diatas....umur dah veteran..hampiri senja...tak dapat terima kenyataan.

      Delete
  7. rujuk http://mufti.perlis.gov.my/soal-jawab/300-hukum-solat-memakai-pakaian-ketat

    Hukum Solat Memakai Pakaian Ketat

    Jabatan Mufti Negeri Perlis telah menerima pertanyaan hukum dari En Fariz melalui e-mel. Berikut adalah penjelasan hukum yang diberikan dan telah diperakui oleh S.S. Mufti Dr. Juanda bin Jaya.


    Soalan:

    Assalamualaikum.

    Saya selalu melihat lelaki yang bersolat memakai seluar pejabat, ketika rukuk dan sujud, bahagian punggung mereka akan terbentuk kerana jenis seluar yang dipakai. Malah, terutamanaya ketika sujud, (maaf) kemaluan lelaki akan terbentuk dan dapat dilihat oleh orang yang bersolat di belakang mereka. Apakah hukum memakai seluar sebegini? Sahkah solat orang tersebut?

    Jawapan:

    SAH solat dengan memakai seluar pejabat sekalipun seluar tersebut seperti yang dinyatakan di dalam soalan.

    Seperti yang diketahui salah satu daripada syarat sah solat ialah menutup aurat. Ini bermakna selama-mana aurat tertutup maka orang tersebut boleh menunaikan solat dalam keadaan tersebut, sekalipun pakaiannya sempit dan membentuk rupa aurat. Inilah yang dinyatakan dengan jelas oleh para ulama dari mazhab-mazhab fiqh yang berbagai, kami datangkan sebahagian perkataan para ulama tersebut di bawah ini, antaranya:



    MAZHAB HANAFI

    Dinyatakan di dalam kitab al-Durr al-Mukhtar dari Mazhab Hanafi:


    Maksudnya: “Tidak mengapa (pakaian yang dipakai di dalam solat) melekat dengan aurat dan membentuk rupa bentuk aurat.” (al-Durr al-Mukhtar 2/84)

    Ibn ‘Abidin di dalam Hasyiahnya kepada al-Durr al-Mukhtar berkata:


    Maksudnya: “Perkataan ولا يضر التصاقه (tidak mengapa melekatnya) iaitulah melekat dengan daging punggung sebagai contoh, dan perkataan di dalam Syarh al-Munyah yang menyatakan: Adapun jika pakaian itu tebal, tidak dapat dilihat darinya warna kulit, melainkan ia melekat dengan anggota badan dan membentuk dengan bentuk anggota tersebut, lalu jadilah bentuk itu dapat dilihat, maka sepatutnya tidak menjadi penghalang harusnya solat kerana telah terlaksana tutupan aurat.” (Radd al-Muhtar ‘ala al-Durr al-Mukhtar oleh Muhammad Amin bin ‘Umar yang lebih dikenali dengan Ibn ‘Abidin)


    Baca bagi habislah di link tsb... dan kaitannya, Anonymous sebenarnya memetik ulasan dari pertasnyaan sembahyang pakai pakaian ketat ketika solat dan petikan di atas tidak sepenuhnya

    ReplyDelete
  8. Dalam isu pemakaian seluar ketat bagi lelaki menjadi perbincangan para ulama. Antara yang mengharamkan pemakaian seluar ketat dengan tidak mengira lelaki mahupun perempuan ialah Syeikh Abu Ubaidah Masyhur bin Hassan didalam kitabnya Al-Qaul Al-Mubin fi Akhtha’ Al-Mushallin mengatakan bahawa :

    “Majoriti pemuda-pemuda yang menamakan dirinya remaja Muslim, mereka mengingkari wanita-wanita yang berpakaian ketat, kerana membentuk tubuhnya. Sementara pemuda ini sendiri lupa dirinya yang turut sama melakukan perbuatan tersebut. Tidak ada perbezaaan antara seorang wanita yang berpakaian ketat dan seorang lelaki yang memakai seluar yang membentuk tubuh, kerana keduanya sama-sama membentuk kedua punggungnya. Sedangkan punggung lelaki dan punggung perempuan adalah aurat, keduanya sama hukumnya.

    Namun sebahagian pandangan dari Mazhab Syafie yang mengharuskan bagi lelaki. Asalkan ianya tidaklah sehingga menampakkan bentuk kemaluan mereka. Jika ternampak bentuk kemaluan maka ianya jatuh kepada hukum haram.

    ReplyDelete
  9. Ada ilmu tinggi sampai msc ka phd tp dayus pun x guna. Nanti jari hg akan jawab "Ya Allah akulah yg telah menulis ayat yg telah tersentuh hati orang".

    Yg dok tak dok p habaq hg ada master pasaipa. Kami semua kenai rapat tak penah peduli pun semua tu, tak percaya mai join. Call aku 012 5846288 md nasron b dato hj md noor. 60 bt 3 tandop.. Asetar

    ReplyDelete
  10. Ish aku tobat muskil dok tak dok dia habaq qualification. Maknanya dia bawah 40 dia x dpt phd lg . Ish pelik tobat pelik. Otak aku x leh terima ada org yg sangup bgtau dia ada master.

    Cuba imagin kita tgh minum pg tau tau ada org sembang dgn kita tentu kita sembang blk tp tau tau dia kata ada master...tobat pelik. Klu habaq tgh interview kejatok la. Tobat pelik?

    ReplyDelete
  11. Just my two cents ,
    Setiap perkara ada positif dan negatif. Kita ambik dari sudut yang positif. Mungkin saudara Anonymus kita ni terpanggil untuk menegur ("walaupun dengan pendekatan yang pada saya terlalu harsh").I respect that but I don't think its necessary to pin point the lacking of other people. don't create an issue that can spark hatred and extreme response. Look in the mirror and see who we are and where we stand. Everything starts with our own self.
    Keep Pedalling Guys!

    p.s : Lama tak kayuh dgn hangpa semua. Demand kerja yg tinggi tak kira waktu menjadi cabaran :( . Nanti kita set baek punya program noo....!!

    Regards,
    Chan NXT/BMC and etc.

    ReplyDelete
  12. Anonymous: hang ni bodo..yg hang dok sibuk depa nak pakai apa pon pasai pa?awat dosa depa hang tanggung ka?hang tolong jawab ka?klu hang anak jantan awat tak boh nama sendiri?nama btoi? bacoi..atleast depa pakai ketat pon depa tunjuk diri depa..nama depa?ka ang stim ni tgk depa pakai ketat?hahha.. aku cabaq hang boh nama btoi hang..nak tgk la ni sapa teloq besaq..depa ni sah2 dah teloq besaq sbb depapakai ketat nampak teloq..

    nama aku wanblitz.no tpon aku pon ada kat dlm blog ni.hang ada master?aku ada phd..hahhaa..puiiiih!

    ReplyDelete